Pages

Wednesday, September 21, 2011

Warung Ibu-Tanjung Karang

Ni kedai ayah member aku. Mamat ni dulu satu office dengan aku tp dia bahagian lain la. Dia IT. Kenai pun member atas member. Tak berapa lama kenai, aku dengar dia dan nak resign. Biasa la kalau member satu company resign, mcm mcm la gatai nak p tanya. Pasai pa resign, tak puas hati gaji kecik ka, lepas ni p mana, offer lg baguih ka, apa ka, sapa ka dan ka ka. Last last dapat tau dia balik kampung wat bisnes. Tu dia, org pekan pakat pakat balik kampung wat bisnes. Dok kampung lagi kaya sekarang ni. Ha ha ha rezeki. Dia join ngan family dia bukak restoran juai nasik ambeng. Nasi ambeng ni adalah sejenis masakan jawa, yg tu ja aku tau. Sejarah asal usul nasi ambeng ni jgn tanya. Tanya bila nak p makan, yg tu aku boleh jawap. 
Aku n family akhirnya sempat singgah restoran mamat ni, Warung Ibu. Warung ibu ni terletak tak jauh dari Pekan Tanjung Karang. Kalau dari Kapar dan Kuala Selangor, Warung Ibu berada disebelah kanan sebelum Pekan Tanjung Karang. Signboard Warong Ibu dah nampak dari tepi jalan. Agak besar dan kalau tak nampak lg memang ketegori buta la.
Kedai selesa, banyak tempat duduk dan tak yah risau nak park kereta kat mana. Tapak parking penuh ditepi restoran tu, dimana tapak ni jugak berhadapan dengan rumah tuan punya Warung Ibu ni. Rumah turut dijadikan sebagai sebuah homestay.
Aku tak pandai sangat nak menilai nasi ambeng ni. Ye la, nasi putih makan dengan ayam goreng. Satu dunia rasa sama saja. Tp apa yang boleh aku kata, ayam goreng disini memang fresh, ranggup panas panas dan lain mcm skit rasanya. Ada la tu rempah ratus yang digunakan. Menyelerakan. Walaupun sajiannya agak simple, tp nasi ambeng di Warung Ibu ni adalah nasi ambeng feveret aku. Kalau lalu Tanjung Karang dan kena pada masanya (biasanya lepas 3 ptg kedai dah nak tutup, dah clear nasi ambeng) aku akan singgah makan.
Selain nasi ambeng, Warung ibu turut menyediakan hidangan berberapa jenis lauk bersama dengan sayur. Tak byk pun menu lauknya, tp time aku sampai tu ada masakan ikan sembilang. Hah, ikan sembilang woi. Aku confirm balik ngan pak cik yg jaga kaunter (aku rasa ni ayah member aku tu). Mana lah tau takut keli. Pakcik tu confirm memang sembilang. Aku nya nasik ambeng kansel. Terus layan sembilang. Mem aku amik nasik ambeng sekali ngan Hadi. Hanna n Hisyam kami suap dari pinggan yg sama. 
Akhir kata, member aku tu aku tak jumpa pun. Tah dia p mana aku tak tau. Tapi port ni aku rekemen port nasi ambeng utk yang nak cuba. Bagi aku, ni memang sempoi. Tak reti nak bg bintang. Aku bg bintang nasi kandag n laksa saja.

Warung Ibu.
Suasana warung
Lauk lauk tambah jika tak minat nasi ambeng

Ni rupnya nasi ambeng warung ibu
Ikan sembilang bersama bergadil

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...